Hvis du handler online i EU, drager du fordel af flere lag af forbrugerbeskyttelse, der stammer fra EU-lovgivningen, såsom retten til klare oplysninger om pris, forsendelses- og leveringsomkostninger, retten til at fortryde en online købsaftale og hvad du skal gøre når det går galt. Find ud af alt om det her.
Online shopping rettigheder
Når du køber online, indgår du en fjernsalgskontrakt. Med denne type kontrakt kan du ikke kontrollere produkterne, før du køber. På grund af dette har du yderligere beskyttelse i henhold til EU-lovgivningen. Læs videre for at lære mere om dine forbrugerrettigheder i EU, Norge og Island.
Hvis du handler på netbutikker, har du ret til en fortrydelsesperiode på 14 kalenderdage, hvor du kan fortryde kontrakten og returnere dine køb til sælgeren.
Hotelreservationer, billeje, rejsebilletter og andre fritidstjenester samt personlige varer, lyd- og videoindhold og produkter, letfordærvelige varer og spil- og lotteritjenester er udelukket fra fortrydelsesperioden.
Såfremt en forbruger gør brug af sin fortrydelsesret som ovenfor, er den erhvervsdrivende forpligtet til at refundere fortrydelsesretten inden for 14 dage. Refusion af ydelser kan være omfattet af et fradrag.
En sælger bør altid handle i god tro, aldrig komme med vildledende udsagn eller påstande om deres produkt og aldrig udøve unødig indflydelse, der ville lokke en forbruger til at foretage et køb.
Kan jeg få refunderet en forsinket eller ikke-leveret ordre?
Dit køb skal være leveret inden for 30 dage, medmindre du aftaler andet med sælgeren. En forbruger kan annullere ordren og kræve tilbagebetaling, hvis:
Ordren ankom ikke eller vil ikke ankomme i tide til en bestemt væsentlig begivenhed
Den erhvervsdrivende undlader at levere til en af forbrugeren angivet dato
Den erhvervsdrivende har entydigt oplyst, at de ikke kan eller vil levere varen
Den erhvervsdrivende undlader at levere varen/varerne inden for en yderligere frist
Hvis aftalen annulleres, er den erhvervsdrivende forpligtet til at tilbagebetale forbrugeren alle beløb, de har betalt i henhold til kontrakten, inden for 14 dage.
EN REFUSION ELLER EN REPARATION?
Hvis du har købt varer overalt i EU, som er defekte eller ikke ser ud som annonceret, skal sælgeren reparere eller erstatte dem gratis eller give dig et prisnedslag/fuld tilbagebetaling.
Som hovedregel vil du kun kunne bede om en delvis eller fuld tilbagebetaling, når det ikke er muligt at reparere eller erstatte varerne.
I nogle lande skal du informere sælgeren inden for 2 måneder efter at have opdaget en fejl.
Inden for 6 måneder efter modtagelse af varerne, skal du vise den erhvervsdrivende, at varerne er defekte eller ikke som annonceret.
Efter 6 måneder skal du i de fleste lande bevise, at manglen allerede eksisterede ved modtagelse af varerne – f.eks. viser, at det skyldes dårlig kvalitet af materialer.
Den erhvervsdrivende skal altid levere en løsning.
Du har en 14 dages ‘afkølingsperiode’ til at annullere og returnere køb foretaget online uanset årsag.
Fortrydelsesfristen gælder ikke for visse køb, herunder fly- og togbilletter, koncertbilletter, hotelreservationer, billejereservationer, varer, der er personliggjort, digitalt onlineindhold, der er downloadet, eller varer købt fra en privatperson.
Refusion skal gives inden for 14 dage efter modtagelse af annulleringer, men forhandlere kan forsinke din tilbagebetaling, hvis de ikke har modtaget varerne eller bevis for, at du returnerede dem. Hvis dine varer er beskadiget eller har en fejl, skal forsendelsesomkostningerne også refunderes.